MO-opetus lähipäivillä Oulussa 26. - 27.11.2015: Oman opetuksen analysointi

Päätin pitää oman opetuksen rooleista ja ryhmädynamiikasta, koska en päässyt AC:lle tuona opetus-kertana. Aihekin kiehtoi, ja päätin jututtaa omia työkavereita aiheesta jotta saan ihan käytännön näkemystä. Opettajainhuoneen kahvipöydässä kun usein irtoaa vaikka minkälaista jutun juurta, pitkään opettaneilta opettajilta oppii vaikka mitä. Kyselin työkavereilta, miten he hyödyntävät oppilaiden erilaisia rooleja. Sain aivan mahtavia käytännön läheisiä vinkkejä siitä millaisia rooleja oppilailla on (johtaja, koomikko, häirikkö jne) ja miten erilaiset roolit voi valjasta opetukseen tai tunnelman parantamiseen. Haastattelin pitkään teknistä työtä opettanutta opettajaa ja myös erityisluokan opettajaa. Molemmilla oli erilaisia tapoja valjastaa roolit hyötykäyttöön. Mikro-opetuksessa päätin kertoa ihan lyhyesti mitä ryhmädynamiikka ja roolit tarkoittavat, ja pitää pääpainon näillä käytännön opetukseen liittyvillä vinkeillä. Teetin myös ryhmätyön, jossa piti pohtia muiden opiskelijoiden rooleja. Ryhmätyö onnistui tosi hyvin, ja pääsin vetämään sen myös toisena MO-päivänä. Omaa opetusta oli tuskallista katsoa videolta jälkeenpäin, kuten aina….kuitenkin MO onnistui mielestäni tosi hyvin, koska olin itse tosi innostunut omasta aiheestani ja opiskelijoilla teetettävästä ryhmätyöstä. Palaute oli ainakin hyvää!