Ei ollut vaikeaa hypätä tähän opintojaksoon, opetinhan työyhteisötaitoja ammattikorkeakoululaisille viime kesänä. Materiaali oli siis tuttua. Opiskelutaktiikkani oli pelata varman päälle, eli kirjoitin kaikista neljästä kysymyksistä esseet valmiiksi, sivuja tuli n. 50. Onneksi pystyi käyttämään osittain samaa lähdekirjallisuutta. Kun sain tenttikysymyksen, lähetin vaan vastauksen Pirkolle. Mukavaa esseissä oli mahdollisuus laajaankin omaan pohdintaan. Opettajan ammatillista roolia on helppo peilata omassa työssä, kun teen töitä opettajien kanssa päivittäin, kouluympäristössä, sen moninaiset haasteet tuntien.

Itsensä johtaminen yllätti, totesinkin esseitä kirjoittaessa, että tiukkaa itsensä johtamista joutuu tekemään päivittäin. Se että ylipäätään selviytyy kahden lapsen äitinä opiskeluista, luottamustehtävistä, lasten harrastuksista, omista harrastuksista ja kaikista elämän tarjoamista yllättävistä haasteista. Työssä joutuu jatkuvasti aikatauluttamaan, priorisoimaan ja selviämään ongelmallisista tilanteista. Opintojaksosta opin itseni tiukemman johtamisen sijaan ehkä enemmänkin sitä, että pitäisi olla myös itselleen armollinen. Sekin on hyvää itsensä johtamista, että osaa laittaa tauolle sellaiset asiat, joihin voimavarat eivät riitä. Myös tunnetiloja tuli pohdiskeltua tarkkaan, ja pohdinnoista on varmasti hyötyä ammatillisen opettajan työssä ja myös nykyisessä työssä, puhumattakaan työn ulkopuolisesta vuorovaikutuksesta vaikka läheisten kanssa.

Työhyvinvointi asiat ovat olleet aina lähellä sydäntä. Melkein harmitti, että en päässyt lähettämään työhyvinvointia koskevaa esseetä opettajalle. Työhyvinvointi koostuu niin monesta pienestä asiasta, mutta väittäisin että ehkä tärkeimpiä on esimiesten ja työntekijöiden itsensä työyhteisöön luoma ilmapiiri, sekä se että pystyy itse vaikuttamaan työhönsä ja kokemaan sen myös merkitykselliseksi. Itselleni on tärkeää myös itsestäni huolehtiminen, se että liikkuu, lepää ja syö terveellisesti, unohtamatta tässäkään armollisuutta, eli elämässä pitää myös olla joustoa. Työilmapiiriin voi vaikuttaa tosi pienillä asioilla, kuten että tervehtii ja on mukava työkavereille ja yrittää suhtautua muutoksiin positiivisesti. Näihin ainakin itse pyrin omassa työssä ja varmasti ammatillisena opettajana. Flow-tilaa välillä kaipailen nykyisessä työssä, siksi niin kovasti haluaisin päästä opettamaan….

Tämä oli toi kiva opintojakso, esseeitä kirjoittaessa oppi myös tuntemaan itseään, omia vahvuuksia ja myös kehittymiskohteita.

Palautetta opintojaksosta:

"Olet joutunut todella miettimään ratkaisuja ja johtamaan itseäsi arjen pyörityksessä. Olet suorastaan virtuoosi itsesi johtamisessa :) Opetusharjoittelu oli sinulle hyvä kokemus ja pohdit ammatillisen opettajuuden asioita hyvin. Seuraat työssäsi sivusta opettajien työtä ja siitä näkökulmasta tuot erinomaisia huomioita kirjoitukseesi. Osaat kuvata ammatillisen opettajuuden haasteita ja mahdollisuuksia mielenkiintoisesti. Toivottavasti toimit vielä jonakin päivänä ammatillisena opettajana ja sovellat käytäntöön osaamistasi. Onnea matkaan!"